Constantin Enceanu, un artist cu o carieră de peste 18 ani în acest ansamblu, a decis să-și aducă nemulțumirile în fața instanței.
El a susținut că, deși a muncit mult timp pentru ansamblu, meritele sale nu au fost niciodată recunoscute așa cum ar fi meritat, menționând că nu a fost promovat în tot acest timp. Pentru a-și susține cazul, Enceanu a deschis un proces la Tribunalul Dolj, specializat în litigii de muncă. Aici, el a cerut să i se plătească diferențele salariale pentru perioada 2018-2020. Aceste sume ar fi trebuit să-i fie acordate dacă era promovat la gradul profesional IA, conform meritelor sale.
Pe de altă parte, Niculina Stoican, managerul ansamblului și o cunoscută cântăreață, a intervenit pentru a clarifica situația. În cadrul unei emisiuni televizate condusă de Cristina Șișcanu, Stoican a discutat despre acuzațiile aduse de Enceanu. Ea a avertizat că decizia lui Enceanu de a se adresa justiției ar putea avea consecințe neașteptate pentru el, sugerând chiar posibilitatea ca acesta să fie concediat din ansamblu. Stoican a subliniat că această acțiune în justiție ar putea fi mai dăunătoare pentru Enceanu decât s-ar fi așteptat el inițial. Niculina Stoican a continuat să discute despre situația creată de Constantin Enceanu și a menționat posibilele repercusiuni asupra pensiei artistului, în urma deciziei acestuia de a da în judecată instituția. Stoican a explicat că, deși Enceanu nu a dat-o în judecată personal pe ea, ci instituția, situația este complicată.
Ea a declarat: “Nu m-a dat pe mine în judecată, a dat instituția. Ce să zic, în momentul în care treci din partea asta în partea cealaltă. . . E adevărat că eu vin dintre ei și sunt manager de șapte ani. Diferența este că lucrurile, atunci când ai responsabilitate legală, nu mai sunt așa de ușoare.
Adică nu poți să faci ceva doar că există presiune că te-a dat X în judecată, nu neapărat el. Oricine altcineva. Tu trebuie să faci lucrurile astea din punct de vedere al legii, să respecți legea. ” În continuare, Stoican a explicat rolul său în cadrul instituției și procesul de bugetare: “Eu sunt ordonator terțiar de credit, reprezint instituția ‘Ansamblul Maria Tănase’, ordonator principal de credit este primăria, prin Consiliul Local. În momentul în care tu faci bugetul pentru instituție, tu în bugetul acela bugetezi salarizarea și promovările. Dacă salarizarea prin bugetare o trimiți la Consiliul Local și Consiliul Local zice.
. . Eu îți dau un exemplu. Îmi trebuie un milion de lei ca să am. . .
” Această explicare evidențiază complexitatea situației și rolul pe care Stoican îl joacă în administrarea financiară a instituției. Niculina Stoican a detaliat mai mult despre procesul de bugetare și promovări în cadrul ansamblului “Maria Tănase”. Ea a explicat că, deși instituția poate solicita o anumită sumă de bani pentru salarii și promovări, decizia finală aparține Consiliului Local. De exemplu, dacă instituția cere un milion de lei pentru aceste nevoi, Consiliul Local poate decide să ofere doar 800 de mii de lei. În aceste condiții, Stoican a subliniat că trebuie respectate anumite reguli: “În momentul în care tu nu ai acoperită salarizarea pe întreg anul de activitate, tu nu ai voie să faci nimic altceva, decât ce îți permite legislația. Promovările se fac în funcție de ce îți bugetează ordonatorul principal de credite.
Nu se pot face că vreau eu. ” Ea a continuat, explicând că, în calitate de manager, nu are control direct asupra evaluărilor și promovărilor: “Eu ca manager nu fac nici evaluare, nici promovare. Promovări s-au făcut, așa cum trebuiau să se facă. Pe secția muzicală, acolo unde este el, nu a trecut nimeni, pentru că nu doar el trebuia să promoveze, trebuia să promoveze toată secția. Adică toți colegii lui. ” Stoican a subliniat egalitatea în fața legii pentru toți angajații instituției: “Nu poți promova doar pe X, pentru că legea este făcută pentru noi toți într-o instituție.
Legea nu-ți măsoară notorietatea niciodată, nici agenda pusă pe masă și nici poziția pe care tu o revendici că așa vrei. Pentru că nu ai voie, nu se poate, acolo suntem egali”, a explicat ea în emisiunea de la Metropola Tv. Aceste declarații arată complexitatea situației și dificultățile de gestionare a resurselor și personalului într-o instituție culturală. Niculina Stoican a subliniat că nu este responsabilă pentru faptul că Enceanu nu a fost promovat, explicând că decizia nu a fost una personală. Ea a spus: “Până la urmă a fost alegerea lui, nu este nicio supărare că el a dat în judecată, cred că mai dureroasă este exprimarea. ‘Lucrurile nu se spală în presă, dar eu mă duc în presă și le spăl.
‘ Niciunul dintre colegii lui nu a fost promovat, au fost promovați cu toții atunci când a existat bugetare, adică anul acesta. El a dat în judecată și deja să făceau promovările, adică… ce să zic. ” Stoican a menționat că, în ciuda litigiului, Enceanu rămâne colegul ei: “Este în continuare colegul meu. Cum să spun, în poziția mea de manager două lucruri nu vreau să le fac: să încalc vreodată legea și să târăsc instituția în discuții care nu sunt onorante pentru ea. Și nici pentru mine, în calitatea mea de manager. ” În calitate de manager, Stoican a explicat că rolul ei este diferit de cel al unei colege de scenă: “Deci una sunt eu, colega lui pe scenă, și alta este poziția mea de manager, care cumva trebuie să apere instituția.
Eu sunt pusă cumva la mijloc. Instituția de când sunt eu manager este pe un val ascendent extraordinar și sunt foarte mândră de lucrul acesta. Până la urmă, fiecare dintre noi. . . ” Aceste cuvinte arată clar diferența dintre responsabilitățile ei ca artist și ca manager, precum și dedicarea ei față de instituție.
Niculina Stoican a exprimat dorința de a vedea cum se va rezolva situația în instanță și a menționat că sunt multe detalii care trebuie clarificate. Ea a spus: “Eu aștept hotărârea instanței, vom vedea ce va hotărî, sunt foarte multe lucruri care trebuie puse la punct, dar consider că instituția trebuie să aibă un punct de vedere oficial la momentul la care lucrurile se vor discerne și vor tranșate de o instanță. ” De asemenea, Stoican a menționat că Enceanu a lipsit nejustificat de la unele spectacole, ceea ce ar putea influența decizia instanței: “Mie nu-mi place povestea asta cu datul afară. El nu este colaborator, este angajat, are contract de muncă și nu cred că vreodată s-a pus problema în vreun fel ca el să lipsească, deși a lipsit de la spectacole nejustificat. Dar știi cum e, trebuie să existe și înțelegere, dacă din partea instituției există înțelegere și tu știi lucrurile astea, din partea ta de ce să existe neînțelegere și atitudine agresivă față de instituție? ” Aceste declarații subliniază perspectiva Stoican asupra situației, indicând preocupările ei legate de impactul comportamentului lui Enceanu asupra instituției și a relațiilor de muncă.
Niculina Stoican a accentuat ideea că instituția va avea un rol important în asigurarea unei pensii confortabile pentru Enceanu, datorită contribuției și respectului pe care le-a primit în cadrul acesteia. Ea a afirmat: “Este o instituție care te va scoate la pensie și vei avea o pensie minunată datorită instituției, datorită felului în care te-ai implicat, respectului care ți s-a dat. Și atitudinea ta trebuie să fie aceeași pentru instituție, nu să te apuci să faci tot felul de reclamații, și nu numai în timpul ăsta, și cu antecedente, ca să zic așa.” Aceste cuvinte ale lui Stoican subliniază importanța recunoștinței și respectului reciproc între angajat și instituție.
Ea sugerează că, în ciuda nemulțumirilor sale, Enceanu ar trebui să aibă în vedere beneficiile pe termen lung pe care le aduce colaborarea sa cu ansamblul și impactul pe care atitudinea sa actuală le poate avea asupra relației sale viitoare cu instituția.